A weboldal helyes működéséhez engedélyezze böngészőjében a javascriptet!

Urunk bemutatása - Gyertyaszentelő Boldogasszony

2015. február 1. (vasárnap) 19:47

Története: A Karácsony utáni negyvenedik napon Kelet és Nyugat egyaránt megtartja Jézusnak a jeruzsálemi Templomban való bemutatásának ünnepét. A görög liturgia a találkozás ünnepének nevezi (hüpapante), mert ekkor találkozott Krisztus az emberiséggel Simeon és Anna prófétaasszony személyében. Az agg Simeon énekét imádkozza az Egyház minden este a Completoriumban (Befejező imaóra). "Bocsásd el most Uram szolgádat..." A nyugati liturgiában Szűz Mária tisztulása (purificatio), illetve a fény ünnepe lett (candeleria). Mivel ekkor történik a gyertyák megáldása, ezért Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepének is nevezik.

Az ókori Rómában ezen a napon fáklyás engesztelő körmenet volt (Amburbale), amelyben a pogány rómaiak körbejárták a város bálványszobrait. Ennek megkereszteléseként rendelt el gyertyás körmenet ezen a napon I. Sergius pápa (687-701).

– o –

Szent Szofróniusz püspök szónoklataiból


Fogadjuk a megvilágító és örökké való Fényt!

     Sietve menjünk elébe valamennyien, akik áhítatos tisztelettel ünnepeljük misztériumát; készséges lelkülettel menjünk mindnyájan. Senki se maradjon ki e menetből, senki ne idegenkedjék a közelítő Világosságtól.
    Égő gyertyákat is viszünk ilyenkor azért, hogy ezzel is jelezzük a hozzánk közelítő Isten világosságát; ő világosít meg mindent, és miután elűzi a vétkek sötétségét, rögtön előcsillan az örök világosság gazdag bősége. Égő gyertyákat viszünk továbbá azért is, hogy még jobban kihangsúlyozzuk a léleknek azt a tündöklő tisztaságát, amellyel Krisztus elé kell sietnünk.
    Miként ugyanis az Istenanya sértetlen szűzi méhében hordozta az igazi Világosságot, és segítségére volt a sötétségben botorkálóknak, ugyanúgy mi is, akiket megvilágosított az ő világossága, és akik kezünkben hordozzuk a mindenki más számára is látható fényt, sietve menjünk az elé, aki maga az igazi Világosság.
    Ezenfelül pedig, mivel a Világosság a világba jött (Jn 1, 9), meg is világosította ezt a sötétségbe borított világot, és meglátogatott minket a magasságból Felkelő (vö. Lk 1, 78), és megvilágosította azokat, akik a sötétségben ültek. Ez a mi misztériumunk; ezért viszünk égő gyertyát a kezünkben. Azért sietünk elébe fényt hordozva, hogy ezzel is jelképezzük: számunkra már tündöklik a Világosság; de azért is, hogy megköszönjük azt a fényes dicsőséget, amelyet ő hoz majd nekünk. Siessünk hát elébe együtt, siessünk mindnyájan Istenünk elé!
    Közeledik már hozzánk az az igazi Világosság, amely megvilágosít minden e világba jövő embert (vö. Jn 1, 9). Világosodjunk meg hát mi is mindnyájan, testvéreim, legyünk mindnyájan ragyogókká!
    Ne legyen köztünk senki, aki nincs beavatva ebbe a világosságba; senki se maradjon el a sötétségtől bénultan, hanem mint megvilágosítottak együtt menjünk elébe, hogy ezt a ragyogó és örök világosságot az agg Simeonnal együtt fogadjuk valamennyien, és lélekben vele együtt mi is zengjük a hálaadó éneket az Atyának, a Világosság Atyjának, aki elküldte nekünk az igazi Világosságot, s így elűzte a sötétséget, és minket is, mindannyiunkat megvilágosított.
    Rajta keresztül látjuk meg ugyanis az Isten Üdvösségét, amelyet minden nép számára rendelt, és kinyilvánította nekünk, új Izraelének dicsőségére. Mi is benne voltunk annak az ősi és sötét bűnnek a mélységeiben, de miután Simeonnal megláttuk Krisztust, megszabadultunk a jelen élet bilincseitől.
    A Betlehemből hozzánk érkező Krisztust mi is hittel öleltük magunkhoz, és pogányokból az Isten népe lettünk (mert ő a mi Istenünknek és Atyánknak Üdvössége), és saját szemünkkel láttuk az emberré lett Istent. Isten jelenlétét szemléltük, lélekben karunkba vettük, és már új választott népnek hívnak bennünket. Úgy ünnepeljünk ezen az évfordulón, hogy jelenlétét többé sohase feledjük el

(Orat. 3, de Hypapante, 6. 7: PG 87, 3, 3291-3293)