A weboldal helyes működéséhez engedélyezze böngészőjében a javascriptet!

Olvassuk el együtt egy év alatt A Katolikus Egyház Katekizmusát (KEK)!

2021. augusztus 23. (hétfő) 7:00

www.iec2020.hu Lelki tréning napi 7 percben

MÁSODIK SZAKASZ

AZ ÚR IMÁDSÁGA: "MIATYÁNK"

2759 "Történt egyszer, hogy valahol éppen imádkozott. Amikor befejezte, egyik tanítványa kérte: Uram, taníts minket imádkozni, mint ahogy János is megtanította tanítványait." (Lk 11,1) E kérésre válaszolva bízza az Úr tanítványaira és Egyházára az alapvető keresztény imádságot. Szent Lukács A Miatyánknak rövid szövegét adja (öt kéréssel), [1] Szent Máté egy bővebb változatot (hét kéréssel). [2] Az Egyház liturgikus hagyománya Szent Máté szövegét vette át:

Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
szenteltessék meg a te neved;
jöjjön el a te országod,
legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma;
és bocsásd meg vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
és ne vigy minket kísértésbe,
de szabadíts meg a gonosztól. (Mt 6,9--13)

2760 A liturgikus gyakorlat az Úr imádságát igen korán doxológiával zárta. A Didakhéban: "Mert tiéd a hatalom és a dicsőség mindörökké". [3] Az Apostoli Konstitúciók elébe teszik "az ország" szót. [4] A mai ökumenikus változatban ez a formula szerepel. A bizánci hagyomány a dicsőség szóhoz hozzáfűzi: "Atyáé, Fiúé és Szentléleké". A Római Misekönyv az utolsó kérést [5] a boldog remény [6] és Urunk Jézus Krisztus eljövetele várásának távlatában bontja ki. Erre válaszol a közösség akklamációja, vagy ismétlik az Apostoli Konstitúciók doxológiáját.

1. Cikkely

"AZ EGÉSZ EVANGÉLIUM BREVIÁRIUMA"

2761 "Valójában az Úr imája az egész evangélium breviáriumát" tartalmazza. [7] Az Úr "az imádságra vonatkozó tanítás átadása után mondta: kérjetek és adatik nektek (Jn 16,24), és vannak dolgok, melyeket mindenki a körülményeinek megfelelően kér, előrebocsátván a törvényes és rendes imádságot, mintegy alapként az Istenhez járulók vágyaihoz; ez ad jogot a ráépülő kérésekhez". [8]

I. A Szentírás középpontjában

2762 Szent Ágoston, miután megmutatta, hogy a zsoltárok miként jelentenek táplálékot a keresztény imádsághoz és hogyan torkollnak bele a "Miatyánk" kéréseibe, így fejezi be:

"Ha átfutod a Szentírás minden imádságát, úgy vélem, nem fogsz találni semmit, amit az Úr imája ne tartalmazna és ne foglalna magában." [9]

2763 Az összes Írás (a Törvény, a Próféták és a Zsoltárok) Krisztusban teljesednek be. [10] Ez a "Jó Hír" az evangélium. Első kihirdetését Szent Máté a Hegyi Beszédben foglalja össze. [11] A mi Atyánkhoz szóló imádság tehát e meghirdetés középpontjában áll. Az Úrtól ránk bízott imádságnak minden egyes kérését ez az összefüggés világítja meg:

"Az Úr imádsága a legtökéletesebb (...) Benne nemcsak mindazért imádkozunk, ami után jogosan vágyakozhatunk, hanem abban a sorrendben is, amelyben vágyakoznunk kell utána; így ez az imádság nemcsak kérni tanít, hanem alakítja egész érzületünket is." [12]

2764 A Hegyi Beszéd az élet tanítása, az Úr imádsága könyörgés; de mindkettőben az Úr Lelke ad új formát vágyainknak, azokkal a belső indításokkal, melyek éltetnek minket. Jézus szavai ezt az új életet tanítják nekünk, és arra tanítanak, hogy imádságban ezt kérjük. Imádságunk helyességétől függ a Krisztusban való életünk igazsága.

 

[1] Vö. Lk 11,2--4.
[2] Vö. Mt 6,9--13.
[3] Didakhé 8, 2: SC 248, 174 (Funk: Patres Apostolici 1, 20).
[4] Constitutiones Apostolicae 7, 24, 1: SC 336, 174 (Funk: Didascalia et Constitutiones Apostolorum 1, 410).
[5] Vö. Ritus Communionis [Embolismus]: Missale Romanum, 1970, 472.
[6] Vö. Tit 2,13.
[7] Tertullianus: De Oratione 1, 6: CCL 1, 258 (PL 1, 1255).
[8] Tertullianus: De Oratione 10: CCL 1, 263 (PL 1, 1268--69).
[9] Szent Ágoston: Epistula 130, 12, 22: CSEL 44, 66 (PL 33, 502).
[10] Vö. Lk 24,44.
[11] Vö. Mt 5--7.

[12] Aquinói Szent Tamás: Summa Theologiae II--II, 83, 9.